Telefona İzinsiz Gelen Mesaj ve Aramalar Nasıl Engellenir?
Telefona gelen istenmeyen mesaj ve aramaları engelleme yöntemi her cihaz için ayrı bir işlem gerektirir. Bu işlemler arasında öncelikle ayarlar kısmına girilir ve sonra çağrı geçmişi görüntülenir (her cihaz için farklı olabilir. Sonrasında ise engellemek istenen numara seçilir ve çağrı ayarların numara engelleme seçilir.
Böylelikle mesaj ve arama alınmak istemeyen numaradan hiçbir ulaşım sağlanamaz. Böylelikle kullanıcılar rahatsız edilmemez ve rahatsız edildikleri takdirde kolayca engellenme işlemi yapılabilir. Engellenme işlemi yapılabilmesi için işletme bilgisine gerek yoktur.
Sayfada görüntülenen numaranın engellenmesi kişiye ulaşım sağlanamamasına olanak sağlar. Telefona izinsiz gelen mesaj ve aramalar bu kapsamda iptal edilmiş olabilecektir.
İzinsiz Arama ve Şikâyet Hattı
İzinsiz arama ihbar ve şikayetleri elektronik ortamda ihbar edebilmek adına vatandaşlar için bazı seçenekler bulunur. Bu ihbarlar E Devlet üzerinden ‘Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi’ ile ihbarlar kabul edilir. Bu sistem üzerinden cep telefonunuza gelen spam, engelli aramaları şikâyet edebilir sunulan hizmetlere kolaylıkla ulaşım sağlanabilir.
Elektronik ortam dışında da bulunan bir seçenek olan dilekçe sistemi ile de şikâyette bulunulabilir. İlgili dilekçe Ticaret İl Müdürlüklerine arama, SMS gibi herhangi bir şekilde ulaşıldığı taktirde bu ulaşımdan sonra en geç 3 ay içinde şikâyet oluşturulmalıdır.
3 ayı geçen arama ve SMS’ler için maalesef bir işlem başlatılamaz. 3 ay içinde olan izinsiz aramaların kişi ve kuruluşlarına ulaşılabilir; fakat 3 ayı geçen izinsiz arama ve SMS’ler de kişi ve kuruluşlara ulaşım mümkün olamadığı için şikayetler olumlu sonuçlanamayacaktır.
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir?
İleti yönetim sistem kapsamı, ulusal veri tabanı sistemini kapsar. Bu sistemde tüm hizmetlerin güncel ticari kaydı tutulur ve ulusal veri tabanında saklanır. İlgili kanun kapsamında ticari elektronik ileti izinlerinin, şikâyet süreçlerinin takip edilebildiği ve yönetilebildiği tek sistemdir.
Yönetmelik kararınca işletmelerin İYS’ye kaydedilmesi gereken zaman 31 Mayıs 2021 tarihinde son bulmuştur. Ticari ileti sistemini işletmesi için kullanacak vatandaşların İYS sitemine kaydolma zorunluluğu bulunur. Bu sistem üzerinde onayı bulunan kişilere elektronik ileti gönderilebilir.
İYS kaydı bulunma zorunluluğu işletmelerin, vatandaşlara atılan engelli arama ve SMS’leri hangi kuruluş tarafından atıldığının bilinmesini sağlar. İYS de kaydı bulunan kuruluşlar için oluşturulan şikayetlerde detaylıca araştırma yapılır ve şikâyetin gerçek, doğru olduğu tespit edilirse ceza yaptırımı uygulanır. İYS’nin temel hizmetleri tümüyle ücretsiz kullanıma açıktır. Her vatandaş bu hizmetten istediği şekilde faydalanmak hakkına sahiptir.
E Devlet Üzerinden İzinsiz Mesaj ve Arama Engellemesi
E Devlet yoluyla izinsiz mesaj, arama engeli için ilk olarak siteye giriş yapmak gerekir. Sonrasında “Ticari ileti şikâyet sistemi” sayfada aratılmalıdır. Bu sayfa da çıkan form eksiksiz doldurulduğu taktirde şikâyette doğru bil yol izlenilir ve istenilen sonuca ulaşılabilir.
Şikâyet kısmında şikâyet edenin kimlik bilgileri gizli tutulur ve kimseyle paylaşılma hakkı bulunmaz. Aynı şekilde E Devlet üzerinden şikâyeti kontrol edebilir aşamalarına vakıf olunabilir. İzinsiz gelen mesaj ve aramalar E Devlet yolu ile kolayca engellenebilir ve şikâyet oluşturulabilir olmuştur.
Buradan sadece şikâyet oluşturmadan engelleme işlemi de yapılabilir. Engelleme işleminden sonra engellenen numara ve kuruluşlar hiçbir koşulda vatandaşa ulaşım sağlayamaz ve ileti paylaşımı yapamaz.
Engelleme ve şikâyet oluşturmak istendiğin de ise doğruluğu kanıtlanan şikayetlerde nasıl kuruluşa yaptırım uygulanırsa, gerçek olmayan kuruluş karalaması için yalan beyanlarla yapılan şikayetler de ise şikâyeti yapan vatandaşa yaptırım uygulanmaktadır. Bu sistem ile hem kuruluşlar hem de vatandaşlar güvence altına alınarak hiçbir mağduriyete meydan verilmez.
İYS Üzerinden İzinsiz Mesaj ve Arama Engellemesi
İYS sistemi ile izinsiz numaraları engelleme için bazı adımlar bulunur. Bu adımlar aşağı da ki gibi gerçekleştirildiği taktirde şikâyet olması gerektiği gibi gönderilir ve daha sağlıklı bir geri dönüş beklenir. Şikâyeti koşullara ve şartlara uygun olarak yapmak şikâyet sürecini hızlandırır ve bir aksama olmasının önüne geçilir.
Şikayetlerde bir kargaşa yaşanmaması ve yanlış bilgilendirme yapılmaması adına gerekli kuruluşun bilgileri ve şikâyet oluşturan vatandaşın bilgileri tamamı ile doğru olmadığı taktirde şikâyet iptal edilebilir.
Bu şartlarda sıralı şikâyet oluşturma adımları şu şekildedir:
- İlk olarak iys.org.tr sitesine giriş yapılmalıdır.
- E-Devlet üzerinden ya da telefon numarası, e-posta bilgileriyle giriş sağlanmalı.
- Şikâyeti oluşturan kişinin telefon numarası, e-posta adresi gibi iletişim bilgilerinin eksiksiz doldurulması şikâyet işleyiş açısından oldukça önemlidir.
- Sonrasında bu sayfa da karşımıza ‘izinleri yönet’ adında bir kısım çıkmakta bu kısıma tıklanması gereklidir.
- Açılan liste üzerinden önceden izin verilen tüm şirketleri iptal edebilir ve bunun için sadece seçilen şirketin üzerine tıklanması gerekir.
- Son işlem olarak bu şirket grupları işin arama ve SMS onay izinlerini iptal etmek ve onaylarını kaldırmak gerekmektedir.
Bu adımların hepsi doğru bir şekilde tamamlandığın da şikâyetiniz ilgili birime ulaşmış olur ve inceleme başlatılır. Şikayetinizi oluştururken doğru iletişim bilgileri vermek şikâyet sahibinin tüm süreçten bilgilendirilmesine ve gerek duyulduğu taktirde şikâyet sahibinin bilgisine başvurulmaktadır.
B Kodlu SMS Mesajlarını Engelleme
B kodlu mesajların engellenmesi için kullanma bulunulan operatörün müşteri hizmetlerine ulaşabilir ve tarafınıza gelecek reklam, tanıtım gibi arama ve SMS’lerin gelmesini istemiyorum. İptal işlemi istendiğini bildirmek yeterli olacaktır. B kodlu mesaj ve aramaların geldiğini anlamak ve engellemek için şunları yapmak kullanıcılara ulaşım sağlanmasının önüne geçer.
Bunlar şu şekildedir:
- Reklam, tanıtım, promosyon gibi mesajların alt kısmında B harfi ile başlayan bir kod bulunur.
- Bankacılık sistemleri için B001 ve B002 gibi kodlar bankalardan alınan mesajları gösterir.
- Bu mesajların engellenebilmesi için doğru adımlar atılmalıdır.
- Spam SMS kodlarına ulaşıldığı taktirde bu bölümden bildirim almak istemediklerinizi seçilebilir ve yönetilebilirdir.
- İstenmeyen mesajlar kısmına B ile başlayan kodlar girildiği taktirde engelleme işlemleri yapılmış olacaktır.
- Bu işlem sonrası engellenen mesajlar sadece arşiv olarak gösterilir ve engellenenler kısmına düşecektir
- Bu adımlar doğru bir şekilde ilerletildiği zaman spam, reklam, tanıtım ilerilerinden kolaylıkla kurtulmuş olunur.
BTK SMS Engelleme İşlemleri
BTK engelleme sistemi ulusal bir platformdur. İlgili yönetmelik ve kanunlar eşliğinde ileti izinleri ve şikâyet süreçlerinin takip edildiği, yönetildiği bir sistemdir. İzinsiz gelen mesaj ve aramalar bu sistem üzerinden engelleme yapmak için BTK tarafından 4 haneli kod uygulaması başlatıldı.
Bu uygulama vatandaşların yoğum şikayet talepleri üzerine oluşturulmuştur ve yasadışı uygulamalara yönlendirilen siteleri engellemek amaçlı yürütülen çalışmaları mevcuttur. Bilgi teknolojileri ve iletişim kurumu (BTK) tarafından 2016 yılında kurulan sistem ile arayan hat bilgisine B ile başlayan (Bxxxx) kod ekleme zorunluluğu getirilmiştir.
Böylece hangi iletinin hangi işletmeden gönderildiği, göndericisi kolaylıkla tespit edilebilir olmuştur. Hangi abone tarafından atıldığı tespit edilen iletilerde yasa dışı, yasaklı ileti ya da kişiyi rahatsız edici bir bildirim görüldüğünde taraflara hemen şikâyet talebi iletilir ve kişiler, işletme hakkında işlem başlatılır.
Bu yolla vatandaşların bilinmeyen arama ve mesajlara maruz kalması tamamen engellenmiştir. İzinsiz gelen mesaj ve aramalar da vatandaş her koşulda şikâyet oluşturma hakkına sahiptir.