İhaleli İş Borç Yapılandırma Teminat İadesi
İhaleli iş borç yapılandırma teminat iadesi, devlete ait olan kurum ve kuruluşlarda bazı eylemlerin yapılabilmesi için gerekli belgeler arasında yer almaktadır. Biz de sizler için ihaleli iş borç yapılandırma teminat iadesinin ne olduğunu, ilişiksizlik belgesinin ne olduğunu ve nasıl alındığını, teminat iadesinin ne anlam taşıdığını ve ne şekilde alınabileceğini derledik. Yazımızın devamından detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.
Öncelikle ihaleli bir iş söz konusu olduğunda Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan alınması gereken birtakım belge ve evraklar vardır. İlişiksizlik belgesi ya da borcu yoktur gibi yazılar bu belge ve evraklardandır. İhaleli işlerde bu belge ve evrakların istenmesinin amacı ise kişiye güvence temin etmektir. Yani ihaleli işlerde kişilerin güvenliği riskli olduğundan bu tip belge ve evraklar önem taşımaktadır. Eğer kişi bu belge ve evrakları Sosyal Güvenlik Kurumu aracılığı ile temin etmezse ihaleye de katılamayacaktır. İhaleye katılamadığı durumlarda ise kişiye hak ediş ödemesi yapılamayacaktır. Ayrıca teminat iadesi için de yine aynı evrak ve belge şartları geçerlidir.
İlişiksizlik Belgesi
İlişiksizlik belgesi yazımızın başında da kısaca anlattığımız gibi ihaleli işler için Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan alınması gereken belgelerden bir tanesidir. İlişiksizlik belgesi özel bina inşaatı ile ilgili bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle özel bina inşaatının olduğu iş yerlerinde yetkililer tarafından sorgulamalar ve incelemeler yapılmaktadır. İşte işverenin bu özel bina inşaatını gerçekleştirebilmesi ise Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından hazırlanan belgeyi alması gerekir. Belge soğuk damgalı belge şeklinde düzenlenmektedir. Ayrıca bu belge işverenin Sosyal Güvenlik Kurumu’na borcunun olup olmadığını ifade etmektedir. İlişiksizlik belgesi özel bina inşaatının devamı için önem taşıyan evraklardan bir tanesidir. Ayrıca ilişiksizlik belgesi alınırken işverenin Sosyal Güvenlik Kurumu’na asgari işçilik miktarını bildirmesi gerekir. Bu bildirim birim maliyet ile özel bina inşaatının yapılma aşamasında yer alan binanın yüz ölçümünün çarpılması ile bulunmaktadır. Bunun sonucunda yetkililer tarafından tekrar bir inceleme yapılır. Yapılan inceleme sonucunda işverenin bildirmiş olduğu asgari işçilik miktarı ile Sosyal Güvenlik Kurumu’nun asgari işçilik miktarı bütünleşirse %25 eksik olmak üzere bu oran uygulanır. Son olarak ise ilişiksizlik belgesi Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından işverene verilmektedir.
İlişiksizlik Belgesi Nasıl Alınır?
İlişiksizlik belgesinin ne olduğunu ve ne işe yaradığını anlattıktan sonra ilişiksizlik belgesi nasıl alınır sorusuna da yanıt verelim. İlişiksizlik belgesi daha önceki yıllarda yalnızca Sosyal Güvenlik Kurumlarından alınabilen bir belgeydi. Fakat artık internet teknolojilerinin hız kazanması ile beraber elektronik ortamdan da ilişiksizlik belgesi alınabilir hale geldi. Böylece ilişiksizlik belgesi almak isteyen kişilerin uzun saatler boyunca Sosyal Güvenlik Kurumlarında sıra bekleme gibi durumları ortadan kalktı. İlişiksizlik belgesi internet üzerinden alınabileceği gibi böyle imkana sahip olmayanlar Sosyal Güvenlik Kurumları’na giderek bu belgeyi alabilirler.
İlişiksizlik belgesini elektronik ortamdan almak isteyen kişiler öncelikle yazımızın sonunda yer alan bağlantıya tıklamalıdır. Bu sayfaya giriş yaptıktan sonra sitenin sağ kısmında yer alan “Uygulamaya Giriş” bölümüne tıklamalı ve ardından açılan sayfada “Giriş” yazan yere tıklamalısınız. Ardından “Sisteme Giriş” yazılı bölüme kullanıcı adı, sistem şifresi ve iş yeri şifresini girmeli ve Tamam” butonuna basmalısınız. Bu şekilde giriş yaptıktan sonra ilişiksizlik belgesi başvurusunda bulunabilirsiniz.
Teminat İadesi
Teminat iadesi ilişiksizlik belgesinin alınamadığı durumlarda gerekli olan belgelerden bir tanesidir. İlişiksizlik belgesinde eğer işverenin borcunun bulunmadığına dair bir ifade yer alıyorsa, işverenin teminat iadesi yazısı belgesini alması gerekir. Böylece yapım ya da hizmet ihalelerinde yetkililer tarafından yapılan inceleme sonucunda işverenin Sosyal Güvenlik Kurumu’na borcu yok ise kurum tarafından işverene teminat iadesi yazısı verilir. Ayrıca bu belge ile beraber tahakkuk edilen prim tutarı var ise işverene tebliğ edilmektedir. Aynı zamanda prim gecikme cezaları ya da prim gecikme zamları da işverene tebliğ edilmektedir. Tebliğ tarihinden itibaren yasal süre başlamaktadır. İşveren söz konusu yasal sürenin içinde bu tutarları ödemekle yükümlüdür.
Teminat iadesi ile ilgili dikkat edilmesi gereken bazı unsurlar bulunmaktadır. İhalesini aldığınız iş bittiğinde ve sizin sabit bir iş yeriniz var ise teminat iadesi belgesi alma talebinizi Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirmeniz gerekmektedir. Böylece kurumdan gelen yetkililer hak ediş tutarınızı ve işçiler için yapılmış olan sigorta bildirgelerini inceleyeceklerdir. Bu belgelerde herhangi bir eksik ya da yanlış bir durum olmadığı takdirde ise yetkililer tarafından teminat iadesi alabileceksiniz. İşverenin başlatmış ve bitirmiş olduğu ihaleli işlerde genelde Sosyal Güvenlik Kurumu yetkilileri tarafından belirlenmiş olan teminat iadesi çeşitleri bulunmaktadır. Bu teminat iadeleri işverenin sabit bir iş yerinin olup olmadığına, bu iş yerinde çalışan işçilerin mevcut sayılarına ya da ihaleli işin taşeron gibi dışarıdan gelen şirketlere yaptırılıp yaptırılmadığına bakılmaktadır.
Teminat İadesi Yazısı Nasıl Alınır?
Teminat iadesi yazısı belgesi daha detaylı ve kapsamlı bir belgedir. İş bitiminde verilecek olan teminatı ifade eder. Yani ihaleli işiniz bittiyse yetkililerin görmek istediği gerekli evrak ve belgeleri ilgili kurumlara ileterek bu teminat iadesi yazısını alabilirsiniz. Bu nedenle teminat iadesi yazısı Sosyal Güvenlik Kurumlarından alınan bir belge olarak karşımıza çıkmaktadır. Teminat iadesi yazısını almak isteyen kişilerin bir dilekçe doldurması gerekmektedir. Bu dilekçeye yazımızın sonunda yer alan bağlantıya tıklayarak ulaşmanız mümkündür.